Privacyverklaring

JJ Harms heeft met alle Twentse gemeenten een contract afgesloten voor de begeleiding van mensen met psychosociale problemen op alle leefgebieden. Denk hierbij aan wonen, werken, relaties onderhouden, opvoeding, financiën, gezondheid en verslaving.

Inleiding

In deze privacyverklaring wordt verder ingegaan op hoe ik van JJ Harms, omga met uw persoonlijke gegevens. Dit is van belang als u hulp van mij ontvangt of op een andere manier betrokken bent bij mijn dienstverlening. 
Ik hecht er veel waarde aan om zorgvuldig met uw persoonlijke gegevens om te gaan en zorg ervoor dat uw privacy wordt gerespecteerd. Hierbij worden in alle gevallen met de toepasselijke privacywetten, waaronder de Wet cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) rekening gehouden.

Dit betekent samengevat dat JJ Harms:

  • Uw persoonlijke gegevens alleen gebruikt voor het doel waarvoor deze gegevens verstrekt zijn;
  • Uw uitdrukkelijke toestemming wordt gevraagd als ik deze nodig heb voor het gebruiken of delen van uw persoonlijke gegevens met andere specialisten;
  • De juiste maatregelen genomen worden voor de beveiliging en toegang van/tot uw persoonlijke gegevens;
  • Er worden geen persoonlijke gegevens doorgegeven aan anderen, tenzij dit voor de uitvoering van de doelen noodzakelijk is;
  • Op de hoogte is van uw rechten en u hierover meer informatie ontvangt. 

Als JJ Harms vind ik een juist gebruik van uw persoonlijke gegevens noodzakelijk. Het is daarom goed om te weten wat er met uw gegevens wordt gedaan en hoe u eventuele vragen of wensen hierover kunt aangeven. Daarom hieronder een korte uitleg. Mocht u naderhand nog vragen hebben, dan kunt u via de hieronder staande contactgegevens telefonisch of via de e-mail contact opnemen met mij.

Contactgegevens

info@jjharms.nl
+316 23 15 60 38
KvK: 81295766

Hoe ontvang ik uw gegevens?

1) Bij aanmelding ontvang ik uw gegevens via een andere hulpverlener, verwijzer of gemeente;
2) Tijdens de hulpverlening geeft u zelf aanvullende informatie over uw hulpvraag/hulpvragen.

Waarvoor worden uw gegevens gebruikt?

De gegevens waarvoor ik verantwoordelijk ben, worden gebruikt voor de hieronder staande doelen:

  • Op het gebied van zorg en hulp
  • het begeleiden van gezinnen;
  • coachen van ouders en kinderen;
  • het bieden van individuele begeleiding;
  • het verkrijgen van een indicatie Wmo of Jeugdwet bij uw gemeente;
  • geven van advies en consult aan andere hulpverleners indien noodzakelijk.

Op het gebied van zorgverleners:

  • Borgen van kwaliteit van de zorgverlening
  • Zorgen voor een back-up collega indien uitval of andere situatie zich voordoet.

Op het gebied van bedrijfsvoering

  • Het bieden van de mogelijkheid om contact met mij op te nemen;
  • Het beheer van mijn website
  • Betrouwbaar mailverkeer

Op het gebied van administratie en verantwoording

  • Het sturen van facturen en declaraties;
  • Het nakomen van dossierverplichtingen
  • Het doen van betalingen;
  • Het leveren van statistische gegevens.

Deze doelen zijn opgesteld op basis van een overeenkomst die hiervoor bestaat met gemeenten, zorgverleners, leveranciers en cliënten. 

Daarnaast bestaat de wettelijk verplichting tot het uitwisselen van gegevens over zorgvolume met uw gemeente, het Centraal Administratie Kantoor (CAK) en het Centraal Bureau Statistiek (CBS). Uw gemeente ontvangt geen informatie over uw probleem of persoonlijke situatie. Ik verstrek ook geen informatie aan andere organisaties over de hulpvragen van mijn cliënten. Dit gebeurt alleen na uw uitdrukkelijke toestemming. U tekent hiervoor een formulier waarop u specifiek aangeeft welke organisaties uw gegevens mogen ontvangen.

Welke gegevens worden er gebruikt?

Voor de hierboven beschreven doelen, worden o.a. de volgende gegevens gebruikt:

  • Persoonlijke gegevens, zoals naam, voornaam, adres, telefoonnummer, e-mail, geboortedatum en -plaats, nationaliteit, geslacht, BSN;
  • Bedrijfsgegevens, zoals bedrijfsnaam, vestigingsadres, KvK, BTW nr. en IBAN;
  • Bijzondere persoonlijke gegevens, zoals uw diagnose, hulpvraag, achtergrond en zorgindicatie. 

Als JJ Harms worden deze gegevens alleen voor de genoemde doelen gebruikt. 

Ontvangers en verwerkers

Om goede zorg te kunnen verlenen, werk ik met anderen samen. Dit zijn organisaties of personen die uw persoonsgegevens van mij ontvangen of in onze opdracht zijn verwerkt. Voorbeelden hiervan zijn:

De gemeenten die u een zorgindicatie geven;

Het CAK die uw eigen bijdrage berekent;

Mijn accountant en administrateur die mijn administratie verzorgt;

Uiteraard ontvangt elke partij alleen die gegevens die ze strikt nodig hebben. Alleen ik als uw eigen hulpverlener kan uw persoonlijk dossier in zien. U kunt altijd bij mij navragen welke partij uw gegevens heeft ontvangen en ook wanneer en waarom. 

Er wordt gebruik gemaakt van o.a. de volgende verwerkers en/of systemen:

Zilliz; een elektronisch cliëntendossier voor kleinschalige zorgorganisaties;

Zivver; e-mailen via een extra beveiligde omgeving;

Snelstart; online boekhoudprogramma.

Jongeren en kinderen

Met betrekking tot jongeren en kinderen onder de 16 jaar, wordt er altijd bij uitwisseling van persoonsgegevens toestemming gevraagd van de ouder(s), die het gezag over het kind heeft/hebben.

Bewaartermijnen

Uw persoonsgegevens worden niet langer dan nodig is, bewaard. Ontvangt u zorg van mij, dan wordt er een bewaartermijn van twintig jaar na afsluiting van uw hulpvraag gehanteerd. Dit is wettelijk verplicht. Voor andere verwerkingen binnen ‘JJ Harms’ gelden bewaartermijnen van twee tot zeven jaar of gedurende de looptijd van een contract.

Uw rechten

Volgens de geldende privacywetten hebt u de volgende rechten rondom uw persoonsgegevens:

  • U mag de gegevens inzien, corrigeren, bezwaar maken tegen de verwerking en JJ Harms vragen de persoonsgegevens te verwijderen;
  • U mag mij vragen de hoeveelheid persoonsgegevens die wordt verwerkt te beperken;
  • U mag mij vragen om de persoonsgegevens in een gestructureerde, machine leesbare vorm aan u te geven, zodat u ze mee kan nemen;
  • Ik maak geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming in mijn diensten.

U kan van deze rechten gebruik maken door dit met mij te bespreken. U kunt daarnaast ook altijd een schriftelijk verzoek indienen via info@jjharms.nl of per post. U krijgt een bevestiging van ontvangst en er wordt binnen vier weken voldaan aan uw verzoek.

Toezichthouder(s)

Vindt u dat JJ Harms niet juist om gaat met uw verzoek? Dan heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Daarnaast is er de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij SoloPartners. Voor meer informatie hierover, kunt u hier terecht.